Lacrimae věnované dílu J. D. Zelenky

autor: Supraphon
zvětšit obrázekTomáš Šelc, renomovaný interpret kantátové a oratorní hudby 18. – 20. století, romantických písní i opery vydává své supraphonské debutové album Lacrimae, věnované dílu Jana Dismase Zelenky. Tento pozoruhodný projekt vznikl ve spolupráci s významným souborem Collegium Marianum a jeho uměleckou vedoucí flétnistkou Janou Semerádovou. Album Lacrimae vychází na CD i v digitálních formátech. Tomáš Šelc, který spolupracuje s předními orchestry a dirigenty, jako jsou Bamberger Symphoniker, Budapest Festival Orchestra, Orchestre National des Pays de la Loire, Collegium 1704, Collegium Vocale Gent a Taverner Consort, našel své nejbytostnější místo právě v hudbě českého skladatele vrcholného baroka Jana Dismase Zelenky.
„Zelenkovo dílo vnímám jako fascinující most mezi barokní precizností a hloubkou emocionálního výrazu. Jeho hudba mě inspiruje svou originální harmonií a schopností vyburcovat ve mně ty nejhlubší emoce. Osobně pro mě Zelenka představuje výzvu při hledání hranic mého hlasu – jeho díla využívají každý kousek pěvecké tessitury, což mě nutí být stále o krok před vlastními limity,“ uvedl Tomáš Šelc.
Album Lacrimae představuje tři vrcholné liturgické skladby určené basu, které vznikly v prostředí drážďanské dvorní kapely mezi lety 1722 a 1729. První z Jeremiášových Lamentací (1722) vytváří tísnivou atmosféru pro liturgii temných hodinek. Důstojná chvála Hospodina v žalmu Confitebor tibi Domine (1729) a úpěnlivé volání ze slzavého údolí v mariánské antifoně Salve Regina (1724) vyznívají v sametově zbarveném Šelcově hlase s plnou naléhavostí.
Umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum Jana Semerádová prohlásila: „Byl to právě Tomáš Šelc a jeho provedení Zelenky, které mě před pár lety naprosto uchvátilo a stálo u zrodu myšlenky tyto veskrze osobní skladby v jeho jedinečném podání nahrát. Když totiž slyšíte Tomášovu interpretaci Zelenkovy Salve Regina, Lamentací a Confitebor, jeho pravdivé a procítěné zpívání, tak máte pocit, že v té době musel žít, že se s Janem Dismasem snad i potkal, a skrze zpěv a deklamaci nám předává jeho poselství.“
Flétnový koncert Giuseppa Tartiniho na tomto albu připomíná, že vedle temných hlubin existují i útěšné a laskavé výšiny, které jsou na dosah. Jana Semerádová svým jemným a barevným tónem flétny rozhání mračna a rozjasňuje tváře, čímž přináší posluchačům prozářenou lehkost bytí. „Tartini hrál svá concerta na kůru během mše, k větší cti a slávě Boží; a tak jako Tomáš Šelc v Zelenkovi, i já bych chtěla tímto koncertem, který patří k mým nejmilovanějším, vyjádřit niterné pocity, slzavé, ale i radostné volání,“ poznamenala Jana Semerádová.
Nahrávky vznikly ve spolupráci se Svatováclavským hudebním festivalem a vychází na CD i v digitálních formátech MP3, FLAC a Hi-Res.
📘 www.supraphonline.cz
TIP!
Časopis 21 - rubriky
Časopis 21 - sekce
DIVADLO
Na Dream Factory Ostrava letos vypukne bublinová show

17. ročník divadelního festivalu Dream Factory Ostrava startuje už v pátek 23. května 2025. Severo- moravské p celý článek
HUDBA
Hudební program Pop Messe je hotov

Brněnský hudební festival Pop Messe, jehož pátý ročník proběhne od 24. do 26. července 2025 opět v areálu Velo celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Historické drama Velká voda

Velká voda
Vymýt mozek a nastolit komunistický pořádek. Historické drama natočené v koprodukci Makedonie, Č celý článek